ابراز وجود چیست؟
یکی از مهارت های اجتماعی با اهمیت مهارت های ابراز وجود است.
ابراز وجود توانایی شخصی است که در طول دو دهه گذشته توجه زیادی را به خود جلب کرده است.
مهارت ابراز وجود شامل رفتارهایی است که شخص را قادر می سازد به منافع خود عمل کند و برای گرفتن حقوق خود بدون هیچ گونه حس اضطراب و با بیان حس حقیقی خود به راحتی رفتار نماید یا کوشش کند بدون آسیب رساندن به حقوق دیگران حق خودش را بگیرد.
ابراز وجود یا جرات و یا بیان خود از مهارت های ارتباطی و یکی از مهارت های کلیدی محسوب می شود.
ابراز وجود بدان معنی است که من به خواسته ها و نیازهای خودم احترام می گذارم و به دنبال راه هایی برای بیان آنها به طور درست هستم.
نکات زیر در بیان مهارت ها مهم هستند
مهارت های بیانی به این معنی است که من به نیازها و ارزش های خودم به اندازه بقیه و نه بیشتر احترام می گذارم.
من به حفظ حریم خصوصی و فضای شخصی و مرزهای دیگران احترام می گذارم، و به حفظ حریم شخصی خویش احترام می گذارم و نسبت به دیگران نیز همین حس را دارم.

تست مهارت ابراز وجود + تحلیل رایگان
معرفی تست
این تست به وسیله گمبریل و ریچی (۱۹۷۵) طراحی شده است و دارای چهل پرسش است.
هر پرسش نشان دهنده یک وضعیت است که پاسخ دهنده بایستی درجه نگرانی و احتمال پاسخ خود را در قبال هر پرسش مشخص سازد.
درجه ناراحتی ذهنی که به مقدار و مقدار اضطراب و استرس پاسخ دهنده در مواجهه با این وضعیت ها اشاره دارد و نرخ بروز رفتار که به امکان بروز چنین رفتارهایی اشاره می کند.
تست ابراز وجود گمبریل و ریچی برخلاف سایر تست های ابراز وجود برای اشخاص خاصی طراحی نشده است و پرسش های آن محدوده بزرگی از وضعیت های گوناگون را دربر می گیرد.
منبع :
- صادق زاده، زهره؛ نوابی نژاد، شکوه؛ زارع، مهدی (۱۳۹۰). اثربخشی سایکودرام (روان نمایشگری) بر افزایش شادکامی و ابراز وجود دانش آموزان دختر. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
- GAMBRILL.D.E,Richey.A.C. An Assertion Inventory for Use in Assessment and Research. BEHAVIOR
- Vatankhah H, Daryabari D, Ghadami V, Naderifar N. The Effectiveness of Communication Skills Training on Self-concept, Self-esteem and Assertiveness of Female Students in Guidance School in Rasht. Procedia-Social and Behavioral Sciences.
روایی و پایایی تست مهارت اجتماعی ابراز وجود
گمبریل و ریچی معتقدند از نظر مقدار اعتبار، همبستگی زیادی بین ماده های این آزمون با یکدیگر وجود دارد.
روایی این آزمون را متخصصان دانشگاه علوم تربیتی و روان شناسی علامه طباطبایی و دانشگاه اصفهان در سال ۷۴-۷۵ بررسی و روایی محتوای آن را تأیید کردند.
3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
خوب بود
جالب بود
خوب بود